LICHTSTOET 2005

Het thema past in de 175-25 viering en werd opgenomen in het officieel programma

De titel van de stoet is dan ook: 175/25

Het traject is gewijzigd:

vertrek hoek Brusselsesteenweg/ Franse Vaart
Brusselsesteenweg
Hovernierstraat
Ledebergplein
Eggermontstraat
ontbinding van de stoet

INLEIDING:

Na de opvoering van de opera "De Stomme van Portici" op 25 augustus 1830 ontstonden er proletarische onlusten in Brussel. Dit wordt algemeen aanzien als het startsein voor de Belgische onafhankelijkheid 175 jaar geleden. Het is dus niet verwonderlijk dat de Lichtstoet 2005, die uitgaat op zaterdag 20 augustus, deze gebeurtenis als thema gekozen heeft.
In heel het land zijn sinds half februari feestelijkheden aan de hand.
Maar niet alleen de 175 jaar onafhankelijkheid van België wordt gevierd, er is ook die 25 in de officiële titel. En deze slaat op de 25ste verjaardag van de staatshervorming, waarbij België een federale staatsstructuur kreeg. Sinds 1980 bestaat officieel het Vlaamse, Waalse en Brusselse gewest en de Vlaamse, Franse en Duitstalige gemeenschap.

Jammer genoeg is de organisatie van de 82ste editie van de Lichtstoet en van de Ajuinmarktfeesten in het algemeen een stuk moeilijker dan voordien. Als Ledebergenaar ben je uiteraard op de hoogte van de werkzaamheden aan de tramburg aan de Sint-Lievensbrug, waardoor de trams niet meer langs daar naar hun stelplaats kunnen. Dit betekent dat alle trams die in Gent rijden tijdens de Ajuinmarktfeesten via de Brusselsesteenweg, het enige alternatief, naar de "remise" moeten.
De avond van de stoet zullen de trams niet op de steenweg rijden tussen 20u07 en 23u15. Alle andere momenten zullen er wel trams doorkomen die de stelplaats in moeten. Dit zal repercussies hebben op de volledige organisatie van marktkramers, foorkramers en activiteiten op de steenweg. Waarvoor onze excuses aan iedereen. Afhankelijk van de situatie die op 20 augustus zullen gelden, zullen er aanpassingen moeten gebeuren.

Opnieuw zijn er 12 wagens, die elk een deeltje Belgische geschiedenis belichten: mensen, uitvindingen, gebeurtenissen, kenmerken…

Zijn er niet bij:

- De Belgische onafhankelijkheid en Communautaire twisten, (omdat deze reeds een "plaatske" kregen in de stoet van 2002, onder het thema Conflicten)
- De Brabançonne (ruzie over Vlaamse of Franse versie)
- Manneke Pis (omdat hij vorig jaar mocht meedoen)
- De hoeden van koningin Fabiola (te weinig plaats op de wagens)
- Pater Damiaan (men vreesde voor het "gedokker" op de kasseien)
- Eddy Merckx (het gaat te traag)
- Leopold II en Den Kongo (wegens controversieel)
- De duivenmelkers (niet tijdig binnen)
- Hugo Claus (Verdriet als hij aan België denkt)
- Brusselmans (bang dat zijn haar tussen de quads komt)
- Uitvinder van het griepvaccin (gestorven aan griep)
- Jacques Rogge (kreeg als voorzitter van het IOC vorig jaar een hele stoet)
- Dixie Dansercoer (is te warm in augustus)
- Leo Baekeland (vindt dat er teveel metaal en hout wordt gebruikt)

We betreuren ook de afzeggingen van:

Stijn Streuvels, Felix Timmermans, Cyriel Buysse, Maurice Maeterlinck, Guido Gezelle, Hendrick Conscience, Willem Elsschot en Georges Simenon (ze konden de uitnodiging niet lezen)
Jacques Brel, Jean (Toots) Tielemans, Eddy Wally, Helmut Lotti, Axelle Red, Adamo, Will Tura (geen microfoons op de wagens)
De politici Spaak, Lefevere, G.Eyskens, Martens, Tindemans…(weten niet wat België is), Frank Vandenbroucke wel, maar hij mocht niet van de brandweer. En Verhofstadt en Beke zitten al vaak op een carnavalwagen.
Koning Boudewijn (omdat de hoeden van Fabiola niet mogen meedoen)
Lernaut en Hauspie (staan er sprakeloos bij)
Marc Dutroux en Marc Reynebeau (elk op hun manier, maar kinderen zijn er bang van!)

DE STOET

Reclamestoet

Cies de Ajuinboer
Ledebergse Reuzen: Dutske, Abel, Romain De Coninck en Koen Crucke

Muziekvereniging Sint-Cecilia Aarsele

1 Culinaire hoogstandjes: ontwerp: Willy Coppens, bouwer: Leute en plezier

Hoe kunnen we een feest in België beter beginnen dan met onze Bourgondische levenswijze? Eten en drinken! Vooraan de heerlijke, alom geprezen Belgische chocolade en pralines en het onvolprezen witloof naast andere heerlijke groenten.
Midden de wagen worden jou de beste vis, en vooral de grijze Noordzee garnaal aangeboden. Om tenslotte in het stemmige restaurantje de perfecte mossel-friet te verorberen, Marcel Broodthaers zou er jaloers op zijn!
En natuurlijk spoelen we alles door met één van onze 6 trappisten of met één van de meer dan 600 andere wereldberoemde biertjes. Geniet van het culinaire, geniet van de wagen.

2 Expo 1913: ontwerp: Rudy Vereecke, bouwer: Excelsiorvrienden

Er zijn al heel wat wereldtentoonstellingen geweest in België (1885 Antwerpen, 1897 Brussel, 1905 Luik, 1910 Brussel, 1930 Antwerpen+Luik, 1935 Brussel, 1958 Brussel). Maar als Gentenaar kunnen we de wereldtentoonstelling van 1913 in Gent niet zo maar laten voorbij gaan.
Op de wagen lopen we vanaf het centrum langs het standbeeld van de gebroeders Van Eyck in de Limburgstraat dat op 9 augustus 1913 werd onthuld, via de nieuwe brede lanen naar het Koloniaal Paleis waar het "reusachtig panorama van Kongo" wordt getoond. De schrijver Karel van de Woestijne moge er niets anders hebben gezien dan "flirts van Gentsche meisjes met menschenetende negers", andere getuigen hebben het enthousiast over een wriemelende, wonderbaarlijke wereld. En dan bedoelden ze de volledige tentoonstelling met alle paviljoenen en nieuwe gebouwen. Sommigen journalisten zijn zelfs zo enthousiast dat ze het hebben over: "In dat zelfde park verheft zich insgelijk het Feestpaleis (nu ICC), dit paleis is niet minder dan 31.000 vierkante kilometer groot" (artikel uit krant van 22 februari 1913)(België is 30.518 vierkante kilometer!) Even verder zien we dan het nieuw gebouwde Sint-Pietersstation dat in 1912 voltooid werd om de stromen bezoekers naar de expo te brengen.

3 WO I: ontwerp: Pascale Deconinck, bouwer: FC Blijf Jong

Vooraan de wagen zien we een stukje van de loopgraven uit 14-18. De "vaderlanderkes" (zandzakjes) deden hun werk naar behoren. Daarachter zien we de Menenpoort uit Ieper. Dit monument is opgericht ter nagedachtenis van de Britse militairen die in de Ypres Salient gesneuveld zijn en geen gekend graf hebben. Je kan er de namen lezen van bijna 55.000 soldaten uit Engeland, Wales, Schotland, Ierland, Canada, Australië, Nieuw-Zeeland, India, Afrika en andere landen van het Britse Gemenebest. Elke avond om 20.00 uur wordt voor hen als eerbetoon de Last Post geblazen. Even verderop vinden we één van de vele kerkhoven uit de Westhoek.

4 Ontdekkingen: ontwerp: Remi Coune, bouwer: Lucske I

Met de volgende 5 wagens bezoeken we enkele bekende landgenoten.

Als je je volgende vakantie boekt op Antarctica, niet schrikken als je plaatsnamen tegenkomt als: Brabant Island, Anvers Island, Liège Island of Flanders Bay.
Eind 19de eeuw was heel de wereld gekend en in kaart gebracht, op één stukje na: Antarctica of Zuidpool. In 1895 werd in Londen op het 6de Internationaal Geografisch Congres gesteld: "Voor het einde van deze eeuw moet het Zuidpoolgebied onderzocht worden" (maar dan in het Engels) De verwachting was dat Groot-Brittannië, de Verenigde Staten of een Scandinavisch land deze klus zou klaren, maar het was de Belg Adrien de Gerlache de Gomery die met zijn Belgica (een omgebouwd tweedehands Noors schip) de expeditie vorm gaf en meer dan een jaar overwinterde en wetenschappelijke proeven deed.
Aan de achterzijde van de wagen waarschijnlijk nog zo'n onbekende landgenoot: Robert Cailliau. Hij studeerde in 1969 af aan de Gentse universiteit als burgerlijk werktuigkundige. Hij werd later tewerk gesteld in het Cern te Genève en vond daar, samen met de Brit Tim Berners-Lee, het WWW, het World Wide Web, uit. Een andere manier om de wereld te ontdekken!

5 Muziek: ontwerp: Rudy Vereecke, bouwer: De Lochtadjuuns

Dinant, de fameuze Bayardrots. Je weet wel, daar waar het ros Beiaard op de vlucht voor Karel de Grote, over de Maas sprong en een stuk van de rots kliefde. Deze rots wordt het podium voor Adolphe Sax, de beroemdste ex-inwoner van de stad. Voor de gelegenheid zijn 2 saxofoons uit de rotswand gehouwen. Op de Brusselse industrietentoonstelling van 1841 gaf Sax een eerste officiële auditie van zijn creatie: de saxofoon (letterlijke betekenis: de stem van Sax). Maar aangezien de saxofoon nog niet gepatenteerd was, speelde Sax achter een gordijn, zodat niemand kon zien welk instrument die goddelijke klanken voortbracht.
In 1842 vertrok Adolphe Sax naar Parijs op verzoek van luitenant-generaal, graaf de Rumigny, om de Franse militaire muziekkapellen van betere instrumenten te voorzien. In 1845 werd op het Parijse Champ de Mars een beslissend concours georganiseerd tussen de formaties opgesteld door Sax en die van Carafa, de toenmalige organisator van de militaire muziekkapellen en voorstander van de traditionele instrumenten. Sax werd de grote overwinnaar: de saxinstrumenten werden bij ministerieel besluit verplicht opgenomen in de Franse militaire muziekkapellen. De generaal aanschouwt hier de nieuwe instrumenten.

6 Strips: ontwerp: Patrick Stalpaert, bouwer: Plasco-vrienden

Wie kent George Remi of Neels uit Gentbrugge? Hergé en Sleen zijn misschien wel wat meer bekend, alhoewel het dezelfden zijn: het eerste is een volledig alias, de tweede keerde gewoon zijn naam om. Maar de echte wereldsterren zijn hun creaties: Kuifje van Hergé en Nero van Sleen. Hij staat in het Guiness Book of Records met zijn meer dan 200 albums die hij quasi alleen maakte. Van Kuifje zijn er daarentegen slechts 22 strips verschenen maar ze worden wel wereldwijd goed verkocht: 3 miljoen stuks per jaar, in 58 verschillende talen.
België is, wat stripkunstenaars betreft, een wereldmogendheid! We zouden meer dan één stoet kunnen vullen met Lucky Luke (Morris), De Smurfen (Peyo), Suske en Wiske (Vandersteen), Robbedoes (Franquin), Kiekeboe (Merho), en vele, vele andere verhalen en tekenaars.

Koninklijke Muziekmaatschappij De Leiezonen (Desselgem)

7 Schilders: ontwerp: Marc De Kerpel, bouwer: Boterlekkers

Ook de mensen van de Kunst met de grote K mogen natuurlijk niet ontbreken. We beperken ons tot 3 namen van de vroege 20ste eeuw. Vooraan vinden we het "absurde" schilderij van René Magritte: "Ceci n'est pas une pipe". En alhoewel er een pijp geschilderd staat op het doek heeft het mannetje met de bolhoed natuurlijk gelijk, het is geen pijp, het is een afbeelding. Achter dit werk vinden we een tweede surrealist: Paul Delvaux. De schilder van de verlaten stations, treinen, lege pleinen en naakte, in zichzelf gekeerde vrouwen, heeft er af en toe ook eentje in lange witte gewaden geschilderd. Achteraan vinden we een werk van James Ensor. "De intrede van Christus in Brussel". Het echte werk zou hier niet passen, het is 2.58m hoog en 4.31m breed (de breedte van de wagen is maar 3 m). Net als zijn beroemde voorganger, J. Bosch, was hij een schilder van vertekende koppen en maskers. Jammer dat de briefjes van 100, 200 en 500 BEF niet meer bestaan, je vond er respectievelijk het portret van Ensor, Sax en Magritte (op het briefje van 1000 stond een andere grote, ook letterlijk: Constant Permeke, op 2000 vonden we de architect Horta en op 5000 Gezellige Gidon, euh… Guido Gezelle)

8 Devoot België: ontwerp: Marc De Kerpel, bouwer: Dekenij Ledeberg

We kunnen Louis Paul Boon moeilijk een devoot landgenoot noemen. Hij heeft plaats genomen op deze wagen, aan zijn schrijftafel, waar hij net 'De Kapellekensbaan' heeft voltooid. Je ziet het boek in het midden van de wagen, zoals bij de wagen over strips. Hier is het de achtergrond voor de Heilige Maagd van Banneux. In dit Waalse dorp nabij Luik zou O.L.V. vanaf 15 januari 1933 enkele malen verschenen zijn. In het andere Waalse dorp Bauraing was ze 33 maal verschenen tussen 29 november 1932 en 3 januari 1933.
De boodschap die ze in beide dorpen aan de zieners (kinderen) naliet was onder andere de vraag naar het bouwen van een kapel. Je vindt vooraan dan ook enkele exemplaren van de vele kapellen die Vlaanderen en Wallonië rijk is.

9 Proton: ontwerp: Patrick Stalpaert, bouwer: Stroatluper

Na de bekende landgenoten, en er zijn er uiteraard heel wat die jammer genoeg niet mochten meespelen door plaatsgebrek, een paar Belgische "uitvindingen".

De protonkaart, begonnen als zelfstandige kaart, is vervangen door de goudkleurige chip op de gewone bankkaart. Het is een uitvinding van Belgische banken om kleine betalingen mee uit te voeren. Geleidelijk vindt ze ook haar weg in het buitenland: oa Nederland, Zwitserland, Australië en Zweden. De wereldwijde verspreiding van de smart card gebeurt door Proton World. Dat bedrijf ontving in 2000 de Prijs voor de Belgische Export. Proton World introduceert de protontechnologie ook buiten de banksector, voor niet-financiële gegevensuitwisseling.
Onze 2 figuren op de wagen hebben het gebruik blijkbaar nog niet helemaal onder de knie, of er loopt een en ander mank met het systeem.

10 Benelux: ontwerp: Willy Coppens, bouwer: de Ponkers

Europa is natuurlijk niet echt een "uitvinding", maar toch!
Dat België, door stappen uit het verleden, aan de wieg staat van de Europese Unie is duidelijk. In 1920 richtte het samen met kleine buur Luxemburg de BLUE op. In 1948 werd deze samenwerking uitgebreid met Nederland en ontstond de BENELUX (België, Nederland, Luxemburg). Open grenzen, vrij verkeer van personen. Van goederen nog niet echt, denk maar aan het 'smokkelen' van drank en sigaretten vanuit Luxemburg. Een paar jaar later, 1951, ontstond de EGKS (Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal), waarin naast de Benelux ook Frankrijk, West Duitsland en Italië vertegenwoordigd waren.
Het zijn deze 6 landen die de handel en economie uitbreidden tot andere materies en zo de EU vormden. Maar nog steeds lokken de pompen in Luxemburg onze automobilisten, genieten (?) we van de Hollandse kazen en zijn we fier op het eerste staal in Vlaanderen.

11 Baksteen in de maag: ontwerp: Willy Coppens, bouwer: Prins François

Tenslotte een paar begrippen, zoals het veel gezegde: "De Belg is geboren met een baksteen in de maag".
Vermits zo'n bevalling nogal pijnlijk en bloederig is, vind je dit niet op de wagen, maar zie je wel de gevolgen ervan: bouwen, bouwen, bouwen. En als er al eens een beetje minder wordt gebouwd, dan is men er als de kippen (in Wallonië als hanen?) bij om de hypothecaire leningen te laten zakken. Onze bankbediende achteraan doet gouden zaken.
De verschillende grote bouwbeurzen helpen ook wel een handje. De bouwsector vaart er wel bij. En vermits het voor iedereen altijd maar sneller en sneller moet, worden de grote middelen erbij gehaald. Kranen ontsieren langs alle kanten de skyline, verhinderen het verkeer.

12 Compromis: ontwerp: Remi Coune, bouwer: Keizer Christof

Tenslotte één wagen over het federalisme, maar dit is dan ook slechts 25 jaar jong en heeft minder "rechten" dan de respectabele 175-jarige.

Tegenstrijdigheden tussen Vlaanderen - Wallonië, links - rechts, katholiek - anti-klerikaal, arm - rijk,… we zoeken steeds een middenweg waar beide partijen zich schoorvoetend mee verzoenen.
Het Belgisch compromis is wereldberoemd en even berucht. De wafelijzerpolitiek op Belgisch niveau is wel sterk verminderd met de federalisering, maar blijft natuurlijk voortbestaan in de unitaire materies.
Deze politiek van "fifty-fifty voor Vlaanderen en Wallonië, nodig of niet" heeft vele draken van compromissen gebakken, denken we aan de fameuze, maar quasi nutteloze, scheepslift in Strépy als compensatie voor de uitbreiding van de haven van Zeebrugge. Of aan de kusttrams, de kustlijn had er 27 nodig, maar ze kregen er ook 50, net zoveel als Charleroi, zodat de overschot kon staan roesten. Dat het draakje enkele kenmerken van een leeuw en enkele van een haan draagt is dus geen toeval.
En horen we onze Noorderburen voor de uitdieping van de Schelde ook niet...?

Showband Alpason (Ledeberg)

Wagen Miss Lichtstoet 2005

terug naar vorige pagina