GENT, WAAR DE MUSICAL THUIS IS

Als algemeen beginpunt voor de musical in Vlaanderen wordt het beruchte en zelfs legendarische Theater Arena in Gent tijdens de jaren '70 als ijkpunt aangenomen.

Uit Theater Arena ontstond in 1985 de musicalafdeling van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen met als artistiek directeur een van de spilfiguren van Theater Arena: Linda Lepomme. In de beginjaren van deze musicalafdeling werden vooral de grote repertoirestukken gespeeld zoals 'My Fair Lady', 'Jezus Christ Superstar', 'Evita', 'Hello Dolly', 'A Fiddler on the Roof', enz. Het was bij deze musicalafdeling en in deze periode dat heel wat mensen, zoals Frank van Laecke en Hans Peter Janssens, hun eerste stappen zetten in de Vlaamse musicalwereld.

Midden de jaren '90 besloot het jonge, maar van ambitie brandende Music Hall, om grote internationale succesmusicals naar Vlaanderen te halen. In '96 bracht Music Hall, in samenwerking met Joop van den Ende, zijn eerste grote musicalproductie nl. 'Cats'. Met 170.000 bezoekers werd een absoluut record gebroken. Voortbouwend op dit succes werd een nieuwe blockbuster gebracht: 'Les Misérables' en wederom met succes! De kaap van 350.000 bezoekers werd vlotjes gerond en daarmee vestigde 'Les Misérables' in Vlaanderen een absoluut record! Ook op artistiek gebied was deze productie in Vlaanderen een beklijvend succes. Na 'Les Misérables' was het in 1999 tijd voor de succesmusical bij uitstek: 'The Phantom of the Opera'. Maar het musicalsprookje bleef voor Music Hall helaas niet duren. 'The Phantom of the Opera', met een grotendeels buitenlandse cast, werd een flop en moest vervroegd de deuren sluiten. In het kielzog van de grote musicalproducties van Music Hall, kwamen Studio 100 en VTM op het idee om elk jaar rond de paasvakantie een familiemusical uit te brengen. 'Sneeuwitje', met het legendarische kusincident van Sanne, was de eerste productie. Later volgden nog titels als 'Assepoester', 'Pinnokio', 'Doornroosje', 'De 3 Biggetjes' enz.

Door een beslissing van toenmalig cultuurminister Paul van Grembergen verloor de musicalafdeling van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen haar subsidies. Na het wegvallen van deze musicalafdeling in 2003 en de financiële problemen van Music Hall lag de Vlaamse Musicalwereld op apegapen. Music Hall NV ging failliet. Maar de iets stabielere Music Hall Group rond Geert Allaert, waartoe o.a. Stadsschouwburg Antwerpen, Capitole Gent & Music Hall Promotions behoren, bleef wel overeind. Dankzij het verwerven van de Capitole lagen zij aan de basis van een echte musical revival in Gent.



1 CAPITOLE

Ontwerp: Willy Coppens
Bouw: De Ponkers

Zonder twijfel één van de mooiste art-deco-theaters van het land.
Na de Belgische onafhankelijkheid werd de wijk 'Het Zuid' opgetrokken rond het eerste treinstation met later de zoo en het park. De gevel van de Capitole met zijn driehoekig fronton en neoklassieke zuilengalerij dateert uit 1850. Met de opkomst van de geluidsfilm kwam er nood aan een bioscoop die deze nieuwe technieken aankon. Geo Henderick bouwde in 1932 achter de reeds bestaande gevel een architecturaal meesterwerk dat qua akoestiek en visibiliteit de perfectie benadert.
In oktober 2001 werd de Capitole opnieuw geopend als theaterzaal met 1500 zitjes. Het podium werd vergroot, de nieuwste technieken werden toegepast, artiestenloges werden geïnstalleerd, het comfort werd aangepast aan de hedendaagse eisen. In 2008 werd een theatertoren gebouwd waardoor de meest indrukwekkende producties in Gent kunnen worden ontvangen.
Nu kunnen we weer fier zijn op de trots van Gent en kunnen we een stijlvolle accommodatie bieden aan uiteenlopende evenementen.
Naast een bezoek aan het theater voor een muziek- of dansvoorstelling, bestaat de mogelijkheid om het theater te huren voor heel diverse events. Het multifunctionele en uniek gelegen theater beschikt over verschillende ruimtes gaande van 60 tot 1500 personen. Terwijl een enthousiast team van medewerkers, onder leiding van Mevr. Hilde Allaert, bijdraagt tot het welslagen van vergaderingen, congressen, modeshows of productvoorstellingen.
De wagen brengt vooraan de huidige gevel en het timpaan van de Capitole. De letters moeten dan ook exact worden weergegeven (met licht achteraan)
Midden de wagen zien wij de toegang tot de zaal en de verschillende balkons.
Terwijl achteraan, als hoogtepunt, de sinds 2008 in gebruikgenomen toneeltoren 100% tot zijn recht komt.

Figuratie: 1 hostess - 1 bezoeker / toeschouwer - 1 decorbouwer.
Voorstel geluidsdecor: een compilatie van de intro's uit de verschillende musicals die worden voorgesteld.


2 PORGY AND BESS

Ontwerp: Rudy Vereecke
Bouw: O.V.S.

Porgy and Bess was in België alleen in de Stadsschouwburg Antwerpen te zien en het was een uniek event voor jong en oud, dat ook nu weer in de ban was van die klassieke hits van alle tijden als "I Got Plenty of Nothing", "It Ain't Necessarily So" en natuurlijk "Summertime".
Porgy and Bess werd in de oorspronkelijke authentieke versie gepresenteerd, zoals George Gershwin, DuBose, Dorothy Heyward en Ira Gershwin dat bedoeld hebben.
Hun erven blijven er ook heel streng op toezien dat de rechten voor uitvoering alleen verleend worden voor producties, die aan al hun eisen voldoen qua kwaliteit van de cast, het orkest, decors en de kostuums. Deze voorwaarden zijn er de reden voor, dat men Porgy and Bess in deze tijd nog maar zelden op de planken ziet. De kosten van de productie zijn ook door het grote aantal medewerkers, ruim 130, heel hoog. Bovendien zijn voor de hoofdrollen vertolkers vereist, die in de operawereld een grote naam en een goede reputatie hebben.
Ruim zeventig jaar nadat Porgy and Bess in 1935 in première ging is deze volksopera - of musical, zo men wilt - nog altijd springlevend.
De emoties in de voorstelling over liefde, verdriet, wanhoop en eenzaamheid zijn tijdloos en grijpen het publiek nog altijd bij de strot. Gershwin weet in Porgy and Bess zijn onvergetelijke songs te combineren met het drama uit het boek van DuBose en Heyward, waarin de kracht en kwetsbaarheid van de liefde voelbaar worden.

Het voorplan stelt een zeilboot voor aan de kade, de boeg moet naar de kade gericht zijn om de indruk te wekken dat de boot juist is aangemeerd. In de achtergrond ziet men de plantages. Deze structuur moet worden opengewerkt om het geheel een lichtere indruk te geven.

Figuratie: uiteraard Porgy en Bess - twee arbeiders op de plantage.
Opgelet: Porgy en Bess zijn vrij gewichtige figuren.
Voorstel geluidsdecor: "Summertime" - "I Got Plenty of Nothing" - "It Ain't Necessarily So"


3 SUNSET BOULEVARD

Ontwerp: Willy Coppens
Bouw: De Divas

Steractrice Norma Desmond is een echte Hollywoodster. Norma leeft in haar enorme villa aan Sunset Boulevard.
Vergeten door haar publiek, maar nog steeds in de waan dat zij tot de groten der aarde behoort, droomt Norma van haar rentree als filmster. Per toeval ontmoet zij de jonge, berooide scriptschrijver Joe Gillis. Ze hebben elkaar nodig om hun Hollywood dromen uit te laten komen. Langzaam groeien Joe en Norma naar elkaar toe. Is het liefde of puur eigenbelang? Kunnen ze het samen brengen tot een happy end? Helaas krijgen ook Hollywoodsterren niet altijd wat ze willen...
Sunset Boulevard is een van de mooiste musicals van Andrew Lloyd Webber, gebaseerd op de beroemde film van Billy Wilder. De prachtige muziek van deze musical is mede bekend door de wereldberoemde vertolking van "As If We Never Said Goodbye" door Barbra Streisand.

Deze monumentale wagen wordt gedomineerd door de indrukwekkende toegangspoort tot de Paramount Studio's.
In het midden de beroemde draaitrap en het balkon, alsook de piano in de villa van Norma op Sunset Boulevard.
In de achtergrond komen de silhouetten van filmsterren.

Figuratie: Norma als actrice - Joe als regisseur/scriptschrijver - pianist - butler.
Voorstel geluidsdecor: "As If We Never Said Goodbye"


4 CABARET

Ontwerp: Pascal Deconinck
Bouw: Keizer Christof

Cabaret is een Broadwaymusical uit 1966, geschreven door Joe Masteroff, met muziek van John Kander en liedteksten van Fred Ebb.
Op de musical is ook de film Cabaret uit 1972 gebaseerd, met Liza Minnelli in de hoofdrol. Het verhaal speelt zich af in het vooroorlogse Berlijn in de Kit Kat Klub.
Berlijn, jaren '30: een stad die danst op de rand van het ravijn. In de Kit Kat Club vermaken nachtclubzangeres Sally Bowles, de excentrieke Master of Ceremonies en de verleidelijke Kit Kat Girls hun bezoekers. Dit alles op een extravagante en uitbundige wijze, zoals die alleen maar mogelijk is in deze decadente club. Dit vormt een schril contrast met het opkomende nationaal socialisme en de dreigingen van het nazi-regime. Iedereen probeert te overleven in deze heksenketel want morgen kan alles anders zijn.
Cabaret is een musical die wat te zeggen heeft, maar ook een show met fantastische muziek, fraaie decors en een wervelende choreografie. Geniet van musicalklassiekers als "Life is a Cabaret...", "Willkommen", "Maybe this time", "Money, Money, Money" en "Mein Herr".

In spiegelbeeld wordt het decor van de Kit Kat Club weergegeven, met contouren in het rood (bollampjes) en witte bollampen voor het podium (hoofddeur)

Figuratie: Sally Bowles - de Master of Ceremonies - 2 koppels.
Voorstel geluidsdecor: "Willkommen" - "Life is a Cabaret"


5 THE PHANTOM OF THE OPERA

Ontwerp: Rudy Vereecke
Bouw: De Lochtandjuuns

Het "Spook van de Opera" is een Franse roman van Gaston Leroux. Aanvankelijk had de roman niet veel succes, maar nu wordt het als een klassieker in de Franse literatuur beschouwd, alhoewel het overschaduwd is door zijn vele film- en toneelbewerkingen, onder andere een film uit 1925 en de musical van Andrew Lloyd Webber uit 1986.
Het verhaal van de roman begint wanneer een jong koormeisje, Christine Daaé, bij het koor van de Opéra Garnier komt en Erik (het Spook) verliefd op haar wordt.
Het spook van de opera is eigenlijk een misvormd muzikaal genie dat in een ondergronds meer onder het operahuis woont en de twee managers van de opera chanteert. Zij moeten hem maandelijks een bedrag van 20.000 Franc doen toekomen en voor hem een privé-balkon reserveren. De Opéra Garnier wordt echter overgenomen door nieuwe managers, die niet veel geloof hechten aan de geruchten rond het spook en weigeren te betalen.

Dit ontwerp geeft een duidelijk beeld van enerzijds de ondergrondse krocht van het spook en anderzijds de monumentale trap van de Parijse opera, die naar de balkons in de zaal leidt. Het volume wordt best neutraal gehouden met maskers, want het schilderen van de Opéra Garnier, is zeer moeilijk daar dit in détail juist moet zijn. Op de achtergrond wordt de fameuze roos in reliëf uitgewerkt.

Figuratie: het spook en Christine (zangeresje) - 2 ballerina's.
Eén van de figuranten zal vanuit het centrale deel de sloep van het spook in de krocht trekken.
Voorstel geluidsdecor: "All I Ask Of You" - intro "The Phantom of the Opera".


6 JESUS CHRIST SUPERSTAR

Ontwerp: Pascal Deconinck
Bouw: De Boterlekkers

Jesus Christ Superstar is een rockopera en musical met muziek van Andrew Lloyd Webber en tekst van Tim Rice.
De rockopera werd in 1970 uitgebracht als album en vervolgens als musical op de planken gebracht in Londen en op Broadway. Door religieuze groeperingen werd destijds geprotesteerd tegen de opvoering van het stuk, omdat Jezus te veel als een gewone sterveling zou worden neergezet. Inmiddels is het stuk echter omarmd en opgevoerd door vele kerkelijke musicalgezelschappen. De musicalproductie wordt nog steeds geregeld in theaters gespeeld.
Het stuk behandelt, grotendeels vanuit het gezichtspunt van Judas, de laatste week uit het leven van Jezus. Judas meent dat de aanvankelijk nobele beweging rond Jezus gestopt moet worden voordat zij uit de hand loopt.
Tegelijkertijd zijn de hogepriesters bang voor het afkalven van hun gezag als steeds meer volk Jezus volgt en hen aanspoort hun land te bevrijden van de Romeinse overheersing.
Met name de liederen "I don't know how to love him" (gezongen door Maria Magdalena over Jezus) en "Superstar" (waarin Judas anno 1970 Jezus confronteert met zijn optreden in de eerste eeuw) hebben grote bekendheid verworven.

In het ontwerp is gepoogd om de Flower Power sfeer te herscheppen en het geheel is dan ook vrij controversieel. Enerzijds op de voorgrond het kruis, terwijl anderzijds de ene zijde en achtergrond de tempel uitbeelden. De overige zijde wordt ingenomen door de zetel van de hogepriester.

Figuratie: Jesus - Judas - hogepriester - Maria Magdalena - Romein.
Voorstel geluidsdecor: "I Don't Know How To Love Him" - "Superstar".


7 CYRANO de BERGERAC

Ontwerp: Rudy Vereecke
Bouw: De Buitenluupers

Cyrano de Bergerac is een stormachtige soldaat-dichter, die het puntige staal van de degen koppelt aan een puntige pen. Hij heeft echter één levensgroot trauma: zijn mismaakte neus.
Heimelijk is hij verliefd op zijn knappe nichtje Roxane, maar zij is op haar beurt weer verliefd op baron Christian de Neuvillette, cadet bij Cyrano's eenheid. De erg knappe Christian wil niets liever dan die liefde beantwoorden, maar er is één probleem: Roxane valt op verheven taalgebruik en de zoete klanken van het gesproken woord en dat is niet bepaald het sterkste punt van Christian.
Het is Cyrano die met het idee komt om zijn lyrisch talent te koppelen aan de lichamelijke uitstraling van Christian. Achter de façade van diens knap uiterlijk kan Cyrano eindelijk aan Roxane kwijt wat hem al jaren in het hart en op de lippen brandt.
Vanonder het balkon fluistert Cyrano Christian de smachtende woordjes in. Aan het front schrijft Cyrano de prachtige brieven van Christian aan zijn geliefde.

Op de voorkant van de wagen wordt het slagveld voorgesteld, achteraan het Venetiaans huis van Roxane. Voor de opbouw moet er worden op toegezien dat de woning voorzien is van een brede luifel aan de voorgevel, door het inbrengen van realistische deuren en ramen kan meer volume en realiteit worden gegeven.

Figuratie: Cyrano die zit te schrijven - baron Christian de Neuvillette - 2 strijders op het slagveld - Roxane op het balkon.
Voorstel geluidsdecor: te bespreken.


8 EVITA

Ontwerp: Willy Coppens
Bouw: Leute & Plezier

Evita gaat over het leven van Eva Duarte die als onecht kind een moeilijke jeugd ervaart. Met hulp van de tangozanger Augustin Magaldi verhuist ze op 15-jarige leeftijd naar Buenos Aires. Daar probeert ze haar ambities om actrice te worden te verwezenlijken. Op het moment dat ze in 1944 kolonel Juan Perón leert kennen, neemt haar leven een drastische wending. Ze weet zijn hart voor zich te winnen en wordt twee jaar later, als Perón president wordt, de First Lady en heldin van het Argentijnse volk. Alleen Che lijkt Evita's berekenende handelswijze te doorzien en voorziet haar optreden van vlijmscherpe commentaar.
Deze musical is één van de bekendste van Tim Rice en Andrew Lloyd Webber, die trouwens samen grote successen boekten met Jesus Christ Superstar.

Wat vooral opvalt is Evita op het spreekgestoelte, die een belangrijk stuk van de voorgrond inneemt, zij werpt, zoals in de musical, haar vorig leven achter haar en zij is nu Evita Peron, de leading lady! Dit geeft ook de mogelijkheid om de generaal en zijn medewerker - aan een tafel - op de voorgrond te plaatsen.
Zij heeft met haar leven gespeeld en gewonnen, het spel komt duidelijk tot uitdrukking in de golvende structuur van het middenstuk van de wagen, terwijl achteraan het "straatmadeliefje" vertrekt naar de hoofdstad om er als presidentsvrouw te worden vereerd.

Figuratie: 1 Evita als First Lady (Prachtig) - generaal aan de tafel en zijn "medewerker" - op de stelling tussen de twee delen = 2 dansers (Ché ?) - 1 Evita als "straatmadeliefje".
Voorstel geluidsdecor: "Don't Cry For Me Argentina" - "You Must Love Me".


9 PETER PAN

Ontwerp: Mark De Kerpel
Bouw: Stroatluuper

"Elke keer als een kind zegt 'ik geloof niet in elfjes' is er ergens een elfje dat dood op de grond valt" (Peter Pan)
Op een avond vliegt Peter Pan de kamer van de Darlingkinderen binnen en neemt hen mee naar een onvergetelijk avontuur in Nooit-of-Nimmerland, waar kinderen nooit groot moeten worden en avontuur om elke hoek komt kijken.
De energieke acteerprestaties, de indrukwekkende sprookjesdecors, de swingende choreografieën en de meeslepende live-muziek maken van "Peter Pan" de strafste, de tofste, de mafste musical van het hanig bestaan!
Dat vonden ook de duizenden dolenthousiaste kinderen die de Stadsschouwburg Antwerpen op zijn fundamenten deden trillen met hun geroep, geschreeuw en gestamp.
Meer dan 30.000 toeschouwers! Enthousiaste reacties van pers en publiek!

Over de volledige plateau wordt het schip van Kapitein Haak opgebouwd, met masten, zeilen, brug, boeg, etc.. De maan speelt een belangrijke rol om het fantastische van het verhaal te onderstrepen.

Figuratie: Peter Pan - Kapitein Haak - Smee.
Voorstel geluidsdecor: te bespreken.


10 KUIFJE - DE ZONNETEMPEL

Ontwerp: Mark De Kerpel
Bouw: Dekenij Ledeberg

Van 18 oktober tot 1 november 2007 kon iedereen juichen, zingen en dansen met Kuifje en Bobbie, Kapitein Haddock, Bianca Castafiore, Janssen en Janssen en de overige cast en crew!
Meer dan vijf jaar voordien creëerden componist Dirk Brossé, regisseur Frank Van Laecke en tekstschrijver Seth Gaaikema een spektakelmusical geïnspireerd op één van de spannendste avonturen die Hergé ooit voor zijn held Kuifje tekende: het dubbelalbum "De 7 kristallen bollen" en "De zonnetempel". Naar aanleiding van de honderdste verjaardag van Hergé werd deze musical hernomen. En met succes!
Kuifje, Bobbie, Kapitein Haddock, Bianca Castafiore, Jansen en Jannsen en nog vele andere legendarische figuren laten je meeslepen in een wervelende mix van actie, humor en spanning. Je valt van de ene verrassing in de andere, met de overdonderende decorwissels en spectaculaire speciale effecten.

De wagen wordt vooral gedomineerd door een Inka tempel met "totem" palen, terwijl achteraan een Londense telefooncel het beeld bepaalt. Voor- en achterzijde worden gescheiden door een wand - Zonnetempel en de Zon - met het silhouet van Kuifje, dat met gele en rode lampen belicht wordt.

Figuratie: Kuifje - Kapitein Haddock - Inka priester - 3 Inka dansers - Janssen en Janssen.
Voorstel geluidsdecor: te bespreken.


11 GREASE

Ontwerp: Pascal Deconinck
Bouw: F.C. Blijf Jong
Er bestaat geen musical waarvan de liedjes zo bekend zijn als Grease. De gelijknamige film met John Travolta als Danny en Olivia Newton-John als Sandy zorgde in de jaren '70 voor uitverkochte bioscopen. De Grease-hits 'Hopelessly devoted to you' en 'You're the one that I want' stonden maandenlang in de top van de hitparades.
Het verhaal van Grease, de ultieme rock 'n roll musical, is dan ook van alle tijden. Eind jaren vijftig wordt op een doorsnee Amerikaanse High School het muurbloempje Sandy verliefd op de stoere Danny. Een liefde die wederzijds is, maar de leider van de stoere jongensclub kan zijn liefde niet laten blijken zonder gezichtsverlies op te lopen. Totdat zij verandert in een femme fatale en hij keurig in jasje-dasje verschijnt.
Grease werd naar Vlaanderen gebracht en in een mum van tijd waren wij terug in de ban van de T-Birds, de Pink Ladies en natuurlijk van de hoofdpersonen Danny en Sandy.
Kwak dus snel wat brylcream in je haar, trek je petticoats aan en dans mee met GREASE!

De wagen geeft enerzijds een beeld van een Amerikaanse High School eind de jaren vijftig. Een balkon domineert het geheel. Teneinde maximale openheid te verkrijgen is het aangewezen de trap naar het balkon open te werken en te onderbreken door in het midden een kleiner niveau te ontwikkelen.

Figuratie: Sandy, het muurbloempje - de stoere Danny - 3 T-Birds - 3 Pink Ladies (sportende jongens en meisjes)
Voorstel geluidsdecor: "Hopelessly Devoted To You" - "Summer Nights" - "You're The One That I Want" - "Greased Lightning"


12 HAIR

Ontwerp: Mark De Kerpel
Bouw: Lucske I

Hair is een musical uit 1969 over de hippie-idealen van flowerpower, liefde, vrede en seks.
Het verhaal gaat over Claude, die het leger in moet maar zich vlak daarvoor in New York bij een troep hippies, onder leiding van de charismatische Berger, aansluit. Claude die met hen de liefde, vrijheid en rebellie leert kennen, beleeft een gigantische trip.
Deze musical, met circa 33 nummers, was revolutionair en bereikte Broadway mede dankzij het feit dat er een naaktscène in voorkwam. Hair wordt nog steeds veelvuldig geproduceerd en spreekt jong en oud aan.

Het geheel geeft een feestzaal weer, met in de fond een psychedelische kleurenmix op loshangende repen stof, terwijl de zijden van de wagen in Flower Power snijwerk worden gestoken.

Figuratie: feestende jeugd (8 à 10)
Voorstel geluidsdecor: "Aquarius"


terug naar thema's